W klasach trzecich na zajęciach programu Future4Me realizowane były następujące tematy:
* TICK TOCK - WHAT'S THE TIME? - uczniowie uczyli się określania godzin w języku angielskim, rozwijając w ten sposób komunikację językową oraz doskonaląc słuchanie ze zrozumieniem. Zajęcia zakończyły się wykonaniem zegarów i odczytaniem z nich godzin.
* ZIELONO MI, CZYLI ST. PATRICK'S DAY - podczas zajęć dzieci dowiedziały się o życiu patrona Irlandii oraz o znaczeniu trójlistnej koniczyny. Na świecie ten dzień jest kojarzony z kolorem zielonym, dlatego też większość uczniów tego dnia miała ubrania w kolorze zielonym. W trakcie zajęć odbył się pokaz i nauka podstawowych kroków tańca irlandzkiego oraz zabawa w poszukiwanie czterolistnej koniczyny. Ponadto, słuchając irlandzkiej muzyki, uczniowie wykonali wspaniałe dekoracje w postaci symboli St. Patrick's Day.
* PROJEKT WYMIANY KARTEK WIELKANOCNYCH "EASTER GREETINGS" - celem projektu było zapoznanie uczniów z tradycjami i symbolami krajów anglojęzycznych. Warunkiem udziału w projekcie było wykonanie kartek łączących symbole Easter z symbolami swojego miasta/regionu oraz napisanie krótkich życzeń w języku angielskim. Nasi uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością, tworząc ciekawe połączenie krakowskich symboli z elementami wielkanocnymi. Organizatorem projektu jest Ewelina Kusiak Pomysły przy tablicy.
Podczas marcowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4Me uczniowie klasy 4b zapoznali się ze zwyczajami związanymi z obchodami Dnia Św. Dawida. Najpierw przypomnieli, co wiedzą, na temat Walii. Okazało się, że całkiem sporo. Flaga z czerwonym smokiem, stolica Cardiff, więcej owiec niż ludzi, wiele zamków, najdłuższa nazwa miejscowości położonej w Walii (spróbujcie wymówić Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch ;) – to tylko niektóre fakty, które uczniowie podawali. Ponadto zapoznali się z historią św. Dawida oraz dowiedzieli się, jak Walijczycy obchodzą co roku dzień swojego patrona. Poznali również dwa symbole roślinne Walii, czyli pora i żonkila. Na zakończenie lekcji wykonali swoje projekty żonkili.
Dodatkowo w marcu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet. Z tej okazji uczniowie wykonali projekty swoich kartek z życzeniami dla mam, sióstr, koleżanek.
Poniżej można obejrzeć prace uczniów:
Dzieci wzięły udział w projekcie wymiany kartek wielkanocnych pt. „Easter Greetings”. Celem projektu było zapoznanie uczniów z tradycjami i symbolami krajów anglojęzycznych. Warunkiem udziału w projekcie było wykonanie kartek łączących symbole Easter z symbolami swojego miasta/regionu oraz napisanie krótkich życzeń w języku angielskim. Nasi uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością, tworząc ciekawe połączenie krakowskich symboli z elementami wielkanocnymi. Organizatorem projektu jest Ewelina Kusiak Pomysły przy tablicy.
Wybrane prace można obejrzeć poniżej:
17 marca przypadał w kalendarzu Dzień Świętego Patryka. Z tej okazji odbyły się lekcje poświęcone Świętemu Patrykowi z Irlandii. Uczniowie zapoznali się z historią tego święta oraz poznali symbole związane z jego obchodami.
Zagrali również w grę St. Patrick's Day escape room. Chętnych do zdobycia garnca złota było wielu. Ostatecznie uczniowie klasy 4b poradzili sobie z zagadkami i otworzyli sejf :)
W czasie marcowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4me klasa 4a wybrała się do Walii i Irlandii, aby uczestniczyć w świętowaniu Dnia Św. Dawida i Patryka - patronów, których postaci od wieków nierozłącznie towarzyszą historii i kulturze UK.
Uczniowie przygotowali symbole kwiatowe i zadeklarowali chęć nauki tańca irlandzkiego, ale o tym już w kolejnej relacji.
Klasy piąte, kontynuując swoją podróż po USA, pracowały wytrwale i owocnie z mapą..., poznając (mimochodem) 50 stanów. Po losowaniu, któremu towarzyszyły emocje rodem z rozgrywek NBA, uczniowie wykonają dekorację pracowni językowej w stylu ... neapolitańskim.
W klasach trzecich realizujących zajęcia w ramach programu FUTURE4ME podczas lutowych zajęć było bardzo zimowo. Wszystko to za sprawą zimowego słownictwa, które uczniowie powtarzali i utrwalali za pomocą filmików, gier i piosenek. Wykonane projekty na temat nie tylko ulubionego sportu zimowego, ale także różnych aktywności i czynności zimowych utrwaliły konstrukcję "I like" oraz zwrot "My favourite sport is....". Wspólne zaśpiewanie i zatańczenie "Winter Hokey Pokey Dance" wszystkich wprowadziło w nastrój ferii zimowych.
Po feriach natomiast uczniowie klas trzecich obchodzili Dzień Świętego Dawida - patrona Walii. Na zajęciach uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, gdzie leży Walia, jakie miasto jest jej stolicą i kto jest jej patronem. Dzieci wykonały flagi Walii oraz flagi Świętego Dawida, a także przypinki w kształcie pora i żonkila. Nie zabrakło nauki piosenki "On St. David's Day" oraz przesłania "Do the little things!!!"
Podczas lutowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4Me uczniowie klasy 4b zapoznawali się z nazwami kierunków geograficznych w j. angielskim, by móc określać położenie miast na mapie. Wzięli również udział w quizie zatytułowanym „Cities, towns and villages”.
W lutym nadal króluje zima, więc poznawaliśmy także sporty zimowe w j. angielskim. Wykorzystaliśmy dobrodziejstwa strony internetowej wordwall, by podczas wspólnej aktywności odgadywać, co pojawia się na stopniowo odkrywającym się obrazkach. Poza tym ćwiczyliśmy struktury gramatyczne: like/don’t like, by potrafić powiedzieć, które sporty przedstawione na zdjęciach lubimy lub nie lubimy. Podczas tej lekcji skorzystaliśmy także ze strony tinytap. Tym razem gra skupiała się na słuchaniu.
Ponieważ wiele krajów świętuje Chiński Nowy Rok, uczniowie zapoznawali się w lutym ze słownictwem związanym z tym świętem. Dowiedzieli się, jak należy się przygotować do tego święta, jaki kolor dominuje podczas jego obchodów oraz jak świętuje się Chiński Nowy Rok. Jednak najbardziej każdy chciał wiedzieć, jakim jest zwierzęciem według chińskiego kalendarza.
W styczniu podczas zajęć realizowanych w ramach programu Future4me klasy trzecie wybrały się na wycieczkę po Londynie! Uczniowie wsiedli razem do londyńskiego autobusu, by zwiedzić główne atrakcje tego fascynującego miasta, a także spotkali najważniejszą osobę w kraju – króla oraz jego straż. Uczniowie spacerowali tradycyjnym London Bridge i wpadli do zimnej Tamizy podczas zabawy "London bridge is falling down". Wspomnienia z udanej wycieczki zostały upamiętnione na plakatach przedstawiających najciekawsze dla dzieci miejsca i zabytki.
Ponadto dzieci doskonaliły użycie konstrukcji "There is / There are", opisując swoją miejscowość. Lekcja gramatyki okazała się niezwykle ciekawa i interesująca, ponieważ uczniowie, wykorzystując znajomość słownictwa związanego z miejscami w mieście, doskonalili sprawność słuchania i mówienia. Dodatkowo za pomocą platformy edukacyjnej eDesk dzieci miały okazję nagrać swoje wypowiedzi. Niektórzy byli bardzo zaskoczeni, słysząc siebie. Nie zabrakło śmiechu i radości!
Podczas styczniowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4Me uczniowie klasy 4b poznawali słownictwo związane z sylwestrem i Nowym Rokiem. Zapoznali się z tradycjami noworocznymi w Wielkiej Brytanii. Niesamowite wrażenie zrobiły na nich tegoroczne pokazy fajerwerków zorganizowane w Londynie. Czwartoklasiści wykonali własne „tin foil sparklers”. Ich projekty można obejrzeć poniżej:
Nowy rok – nowi „my”? Uczniowie klasy 4b wyznaczyli swoje cele na nowy rok. Powstała lista postanowień, zmian i celów. A jakie są Wasze noworoczne postanowienia? Happy New Year!
Poza tym w styczniu uczniowie 4b zapoznawali się z tradycjami i zwyczajami karnawałowymi w Wielkiej Brytanii.
Ćwiczyli również w parach dialogi, w których przepraszali i reagowali na przeprosiny. Dialogi w parach dostarczyły dzieciom wiele emocji, ale co ważniejsze żadne dziecko nie miało bariery językowej. Wszyscy uczniowie chcieli pokazać swoje umiejętności językowe.
W czasie styczniowych zajęć języka angielskiego, w ramach realizowanego w naszej szkole projektu Future4me, klasa 4a zanurkowała w swoje marzenia... Inspiracją dla tegoż jakże przyjemnego doświadczenia stała się postać laureata pokojowej Nagrody Nobla - Martina Luthera Kinga, człowieka, którego marzenia były i są nadal naszymi marzeniami. Uczniowie zapoznali się z elementami historii Stanów Zjednoczonych dotyczącymi dyskryminacji rasowej, wynikającej z niej segregacji i braku równouprawnienia, poznali kluczowe dla tematu słownictwo. Następnie udaliśmy się w podróż do naszych prywatnych marzeń... i przygotowaliśmy dekorację, która pomoże szybować naszym marzeniom.
Klasy 5a i 5b w czasie styczniowych zajęć poznały różne leksykalne oblicza języka angielskiego - jego brytyjską i amerykańską odmianę. Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoje wiadomości, uczestnicząc w quizie French fries or chips, który przygotował ich do opracowania własnych gier planszowych związanych z różnicami leksykalnymi występującymi w języku angielskim. Oprócz niewątpliwych korzyści lingwistycznych, czas spędzony na wspólnym tworzeniu planszówek dał uczniom okazję do pracy w grupie, która bezsprzecznie stanowi wyzwanie dla wielu z jej uczestników...
Podczas grudniowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4Me uczniowie klas 3 poznali tradycje bożonarodzeniowe Wielkiej Brytanii. W pierwszej kolejności dzieci zapoznały się z historią kartki świątecznej, obejrzały pierwszą kartkę bożonarodzeniową, a następnie zaprojektowały swoje własne kartki z życzeniami i dołączyły do akcji KARTKA ŚWIĄTECZNA DLA PACJENTA prowadzonej przez księgarnię językową "Zielona Żyrafa" w Skawinie.
Kolejne tradycje, jakie zostały przybliżone uczniom, to Christmas stocking oraz Christams crackers. Uczniowie utrwalali słownictwo dotyczące Świąt Bożego Narodzenia oraz ćwiczyli proste struktury językowe za pomocą gier, zabaw, a także zagadek i innych praktycznych zadań z wykorzystaniem aplikacji multimedialnych. Nie zabrakło również nauki kolęd i piosenek świątecznych w języku angielskim.
Podczas grudniowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4ME uczniowie klas 4 zapoznawali się z różnymi typami domów w Zjednoczonym Królestwie. A detached house, terraced houses czy a houseboat to nazwy, które nie mają przed nimi tajemnic. Ponadto zajrzeli do nietypowym domów z różnych stron świata.
Uczniowie poznawali także Szkocję. Dowiedzieli się, gdzie Szkocja znajduje się na mapie Wielkiej Brytanii. Zapoznali się z geografią tego kraju, poznali m.in. symbole Szkocji czy słynną, szkocką potrawę narodową – haggis. Dowiedzieli się także, gdzie mieszka potwór Nessie oraz że noszenie spódnicy przez mężczyzn to „nie obciach”.
Dzieci prezentowały swoje projekty na koszulki-pamiątki z Polski.
W okolicach 6 grudnia klasy 4 uczyły się piosenki S-A-N-T-A i zastanawiali się, ile wiedzą o św. Mikołaju. Dowiedzieli się także, co św. Mikołaj i pani Mikołajowa robią w Wigilię. Przed przerwą świąteczną uczniowie poznawali słownictwo związane z Bożym Narodzeniem i tradycje bożonarodzeniowe. Przedświąteczny czas wykorzystali na gry interaktywne, takie jak Christmas Escape czy Christmas Activities. Ponadto uczyli się kolęd i świątecznych piosenek.
Merry Christmas Everyone!
Podczas listopadowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4ME uczniowie klas trzecich poznali historię Kubusia Puchatka - Winnie the Pooh - wiecznie głodnego i poszukującego miodu misia Kubusia. Dzieci zapoznały się z mapą Stumilowego Lasu oraz nauczyły się piosenki "The Expedition". Na koniec nie zabrakło degustacji ulubionego przysmaku Puchatka – miodku!
Ponadto uczniowie poznali tradycje związane ze świętem Bonfire Night. Dzień Guya Fawkesa to angielskie święto hucznie obchodzone 5 listopada, w rocznicę wykrycia tzw. spisku prochowego. Tradycją tego dnia jest palenie przez dzieci kukieł wyobrażających Guya Fawkesa, a także pokazy sztucznych ogni oraz festyny. Po obejrzeniu krótkiego filmu i nauce rymowanki „Gunpowder Plot” dzieci wykonały prace plastyczne - ogniska i fajerwerki.
Dodatkowo dzieci poznały tradycję amerykańskiego Święta Dziękczynienia "Thanksgiving". Podczas zajęć uczyły się, jak podziękować za to, co mają, kochają i doceniają - "I am thankful for....".
Dzieci tworzyły również swój własny kalendarz, utrwalając nazwy miesięcy w języku angielskim.
W czasie listopadowych zajęć realizowanych w ramach projektu Future4me klasa 4a prezentowała zabytki Londynu.
Ponadto poznawała tradycje związane z obchodami Halloween oraz zajrzała za kurtynę historii UK, aby świętować Bonfire Night.
Uczniowie klasy 4b na początku listopada przypominali historię oraz tradycje związane z Bonfire Night. Zajrzeli do Londynu, by obejrzeć tegoroczny pokaz fajerwerków. Następnie dzieci prezentowały klasowe projekty pt. "Angielski dookoła świata".
W klasach 4 i 5c nie ma ucznia, który by nie wiedział, że w czwarty czwartek listopada przypada amerykańskie Święto Dziękczynienia, czyli Thanksgiving.
Klasy 5a i 5b wyruszyły wraz z Kolumbem na podbój Nowego Świata (Columbus Day) i poznały wydarzenia, które dały początek historii USA. Podróż w czasie do 13 brytyjskich kolonii na wschodnim wybrzeżu pozwoliła uczniom kształcić umiejętności pracy zespołowej oraz doskonalić orientację na mapie.
11 listopada, Veteran's Day, był kolejnym pretekstem do wprowadzenia uczniów w tematykę historii, która łączy ze sobą losy Starego i Nowego Świata.
Aby nieco odpocząć od poważnych tematów, zaglądnęliśmy do amerykańskiej kuchni, a następnie uczniowie opracowali scenki w restauracjach - zamawianie posiłku - w ramach przygotowań do wakacji:). Thanksgiving Day pachniał frykasami, do których degustacji zaprosiliśmy klasy biorące udział w projekcie.
W październiku uczniowie klas trzecich podczas zajęć realizowanych w ramach programu Future4Me zapoznali się z brytyjskim zwyczajem picia popołudniowej herbatki. Dzieciom została przybliżona historia wprowadzenia tego zwyczaju na Wyspach Brytyjskich oraz zasady etykiety związanej z odpowiednim zachowaniem się podczas picia herbaty.
Ponadto poznali historię Misia Paddingtona. Zabawna, pomysłowa i zawsze ciekawa świata postać zainspirowała wszystkich do wspólnego poznawania jej licznych przygód. Uczniowie mieli również okazję zjeść śniadanie z misiem, samodzielnie przygotowując kanapki z marmoladą.
Dokonali również operacji czasownikowej "To be", ucząc się jego skróconych form w zdaniach przeczących i twierdzących. Lekcja gramatyki okazała się niezwykle ciekawa, a przejęcie roli lekarza - chirurga bardzo stresujące!
W klasie 4 uczniowie rozpoczęli swoją przygodę ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Poznali najważniejsze fakty z dziedziny geografii, symboliki i świąt patronalnych UK. Wybrali się w podróż do Londynu, aby poznać największe jego atrakcje.
Klasy piąte poznały najważniejsze święta stanowe i federalne w USA, a następnie przygotowały własny kalendarz ścienny. 9 października popłynęli wraz z Kolumbem świętować Columbus Day. Poznając historię odkrycia Ameryki i sięgając do początków kolonizacji Nowego Świata, uczniowie mieli okazję dostrzec różnorodność perspektyw, które zawsze towarzyszą wydarzeniom historycznym.